Trochu historie ...
Rok 1842
Vybudováno generální ředitelství pro stavbu tratí v Rakousku a jmenováni dva stavební inspektoři:
- Karel Ghega pro trasu z Vídně na jih
- Alois Negrelli pro trasu z Vídně na severozápad, tj. do Prahy a Drážďan
Podle doporučení barona Kübecka je vybrána trasa Vídeň - Olomouc (tj. už vybudovaná dráha císaře Ferdinanda) - Česká Třebová - Pardubice - Kolín - Praha. Jan Perner podává konečný návrh trasy včetně návrhu na umístění nádraží nádraží v Praze.
Rok 1843
Upřesňování umístění nádraží, jeho zakomponování do soustavy městských hradeb, upřesnění budoucí spolupráce s celnicí, expedicí pošty a skladištěm tabáku.
Rok 1844
Stanovení definitivních podmínek pro stavbu nádraží, Negrelliho viaduktu s
přihlédnutím na vojenské záměry.
Výkup pozemků a nemovitostí pro stavbu.
Realizátory stavby jsou společenství firem Lanna a bratří Kleinové podle
projektů ing. Pernera (kolejiště) a ing. Jünglinga (budovy).
Rok 1845
Nádraží je koncipováno do dvou dvoupatrových budov (příjezdové a odjezdové) ve vnitřním nádraží s kolejištěm o pěti kolejích. Výtopna a technické zázemí je umístěno pod Vítkovem vně městských hradeb.
- První neoficiální vlak jel již 4.8.1845.
- 20.8.1845 : Slavnostní příjezd prvního vlaku do Prahy s lokomotivami "Prag" a "Olmütz", lokomotiva "Böhmen" přivezla předvojový vlak. Slavnosti v Praze trvaly až do 23.srpna 1845.
- 1.9.1845 : Zahájen provoz pro veřejnost mezi Prahou a Vídní jezdily dva vlaky denně. Počátky provozu byly spojeny také s technickými problémy vozidel a s problémy způsobu dorozumívání.
- 12.9.1845 : Vypraven první mimořádný vlak na pohřeb Jana Pernera.
Dále pokračuje výstavba větve pražsko - drážďanské a v Praze stavba Negrelliho viaduktu (dlouhého 1111 metrů).