Oprava výhybky
© Marek Hupka, 2004.
Všechna práva vyhrazena.
Výhybky, potažmo železniční svršek je bezpochyby nejnamáhanější stavbou celého drážního tělesa. Nejvíce trpí jazyky výhybek, které čas od času již nápor nevydrží a jazyk praskne a odloupne se. Pak nezbývá než poškozený jazyk navařit nebo vyměnit. A proto je sem umístěna i tato minireportáž. Málokdo z nás si asi dovede představit, jak se asi takový jazyk navařuje. | |
Na detailu jazyka je již vidět jeho opotřebení (v červeném kroužku). Jestliže dosáhne větších rozměrů je nutno přistoupit k razantní opravě. | |
Nejprve se tato výhybka vypne ze zabezpečovacího zařízení, aby oprava nenapáchala víc škody než užitku. Pak se jazyk přebrousí, aby místo bylo čisté. Nakonec se jazyk nahřeje do takové teploty, aby se mohl navařit. Na snímku je nahřívaní jazyka. | |
Po nahřátí jazyka se začne jazyk navařovat až do takového stádia, kdy již jazyk je stejně vysoký jako hlava kolejnice, o kterou se opírá. Na snímku detail nahřívání. | |
Po navaření jazyka se opět jazyk přebrousí již do konečné podoby. Výhybka se zapne do
zabezpečovacího zařízení a provede se západková zkouška (to aby obsluhujicí zaměstnanec
měl jistotu, že když bude mít indikaci správně přestavené výhybky, tak výhybka
skutečně přestavena bude). Pokud je vše v pořádku práce je u konce. |