Regionova v provozu
Text s využitím ČD pro Vás č. 3 / 2006 Všechna práva vyhrazena.
Nová vlaková souprava řady 814 / 914 je určena pro regionální železniční osobní dopravu. Souprava vznikla rekonstrukcí motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010 a je složena ze dvou (tří) trvale spojených vozů: motorového a tzv. řídicího (příp. mezi nimi vloženého), to znamená, že v provozu nemusí motorový vůz na konečné stanici "objíždět", souprava může jet oběma směry, jen si strojvedoucí přejde na druhý konec.
V motorovém voze je zrušeno WC, v řídicím voze je naopak WC upraveno pro vozíčkáře a je tam nízkopodlažní vstup. Počet míst k sezení je 84, k stání 105. Jednotka je vybavena i moderním informačním zařízením.
Maximální provozní rychlost je 80 km/h a pro odborníky: výkon motoru při 1950 ot. / min. je 242 kW a souprava má průjezdnost obloukem 120 m. Hnací agregát tvoří dieselový motor Tedom M 1.2C ML 640 SE ve spojení se čtyřstupňovou převodovkou Voith Diwa 864.3E.
Nyní se připravuje dodávka dvouvozových jednotek, ale po jednání Pars nova, a. s., a Českých drah, a. s., není vyloučena ani výroba třívozových jednotek. Jejich nasazení na některých spojích Českých drah by bylo výhodnější. V současné době se upřesňuje technické zadání.
Ve srovnání s prototypem zahrnují sériové modernizace i několik změn, jejichž potřeba vyplynula ze zkušebního provozu. Budou se týkat především sedadel v předním oddíle řídicího vozu, které nebudou v uspořádání za sebou, ale proti sobě. To umožní pohodlnější sezení a snadnější pohyb cestujících. Podstatnou změnou bude dosazení výsuvných plošin, aby se usnadnil nástup a výstup vozíčkářů. Slabozrakým a nevidomým cestujícím usnadní cestování akustický majáček u zadních levých a pravých dveří. Cestující budou moci otevřít dveře dálkově vysílačkou - samozřejmě po odjištění strojvedoucím.
Zkušební provoz probíhá i na trati č. 120 Praha - Rakovník a v Praze Masarykově nádraží ji můžete spatřit na vlacích 2519 a 2516 denně, na vlacích 2507 a 2508 v a .