Grafikon vlakové dopravy
Častým pojmem nejen u železničářů je v období před platností nového jízdního řádu slovo Grafikon vlakové dopravy. Toto magické spojení je však vyslovováno i v nesprávných termínech, třeba když se mluví o samotném jízdním řádu. Pojďme si tedy osvětlit tuto problematiku.
Začnu několika pojmy:
Grafikon vlakové dopravy, tedy GVD, je souhrn opatření a pomůcek, které souvisí s vlakovou dopravou, vypracovávají se a vydávají pro období stanovené v souladu s mezistátními železničními dohodami a úmluvami. Určuje celkový rozsah dopravy na síti ČD, zavádí se v celé síti současně.
Jízdní řád vlaku je časová poloha vlaku na konkrétním traťovém úseku. Pro každý vlak musí být vypracován jízdní řád. Jízdní řád vlaků pravidelných a mimořádných (s výjimkou následů a nepředpokládaných zvláštních vlaků) jsou zapracovány v pomůckách Grafikonu vlakové dopravy. Pro následy se nevypracovává zvláštní jízdní řád, jejich časová poloha není pevně určena a platí pro ně vždy jízdní řád kmenového vlaku. Jízdní řád nepředpokládaných zvláštních vlaků jsou vypracovány případ od případu.
Každý vlak musí mít své označení, které se skládá z druhové zkratky a čísla vlaku. Vlaky zapracované do GVD jsou číslovány jedno- až pětimístnými čísly. Každé číslo vlaku zapracované do GVD se smí vyskytnout na síti ČD jen jednou. V příhraniční dopravě se může vyskytovat číslo již použité, musí však být v SJŘ doplněno o zkratku sousední železniční správy (např. DB, PKP, ŽSR, ÖBB).
Mezi čísly vlaků osobní dopravy a čísly ostatních vlaků je přesná hranice. Čísla vlaků 1 - 29999 jsou určena pro vlaky osobní dopravy. Čísla vlaků 30000 až 39999 jsou určena pro vlaky osobní i nákladní dopravy nepředvídané při sestavě GVD (tzv. nepředpokládané zvláštní vlaky). Čísla vlaků 40000 až 49999 jsou určena pro mezistátní vlaky nákladní dopravy. Čísla vlaků 50000 až 69999 a 80000 až 99999 jsou určena pro vnitrostátní vlaky nákladní dopravy. Čísla vlaků 70000 až 79999 jsou určena pro lokomotivní vlaky.
Časový postup sestavy GVD
Sestava GVD je rozdělena na tři části a to: část přípravná, část konstrukční, část závěrečná. Sestava se řídí harmonogramem prací.
V přípravné části se projedná s dopravci koncepce osobní i nákladní dopravy, sestaví rámcové polohy vlaků osobní dopravy a Nex, Rn vlaků. Sestaví se plán vlakotvorby a předběžně určí řadění vlaků osobní dopravy.
Během přípravné části probíhají rovněž předkonference o mezistátní osobní i nákladní dopravě. Přípravná část končí konferencemi FTE (Forum Train Europe). Výsledkem přípravné části je celosíťový centrální číselník vlaků a regionální číselníky vlaků.
V konstrukční části se nejprve trasují polohy mezistátních Ex, R a Sp vlaků, poté vnitrostátních Ex, R a Sp vlaků a osobních vlaků intervalové dopravy, dále Os, Nex, Rn a Sn vlaků. Po nich se vloží do GVD trasy Mn, Pn a Vn vlaků a nakonec ostatních vlaků.
Konstrukce tras se provádí prostřednictvím IS SENA (Informační systém pro sestavu jízdního řádu výpočetní technikou). V závěrečné části sestavy GVD se provádí konečné porovnání a odsouhlasení poloh vlaků, vyhotovení pomůcek GVD a výpočet ukazatelů GVD.
Nový GVD vstupuje v platnost zásadně v 0.00 hodin v noci ze soboty na neděli. Přesné datum určuje mezistátní železniční organizace FTE. Přechod vlaků do nového GVD se stanoví zvláštním rozkazem.
Pomůcky GVD a jejich úprava
Pro služební potřebu se vydávají:
- Pro potřebu cestujících se vydávají:
Pomůcky GVD pro služební potřebu
Nákresný jízdní řád
V NJŘ je graficky znázorněna jízda vlaků v souřadnicové síti, která je doplněna
záhlavím a okrajovými údaji. Vodorovné čáry odpovídají dopravnám a stanovištím,
svislé čáry jsou časové (po deseti minutách). V této síti jsou pak zakresleny trasy vlaků.
Sešitový jízdní řád (SJŘ) a sešit jízdních řádů zvláštních vlaků
SJŘ je soubor jízdních řádů jednotlivých vlaků obsažených v NJŘ v úpravě vhodné
pro doprovod vlaku.
Sloupec 2 - Zvláštní opatření
Zde se zapisují podrobnosti ze stanic vztahující se k vlaku např. rychlostní návěstní soustava, jízda sníženou rychlostí, pravidelný vjezd na obsazenou kolej, výluka služby výpravčího, skupinová odjezdová nebo skupinová cestová návěstidla
Sloupec 3 - Pravidelná jízdní doba
Sloupec 5 - Příjezd
Sloupec 6 - Pobyt
Sloupec 7 - Odjezd
Sloupec 8 - r/%
Tučným číslem se uvádí stanovená rychlost vlaku v km/h, za lomítkem tenkým číslem výměra potřebných brzdících procent
Sloupec 10 - Stihne vlak
Vlaky osobní dopravy
Pomůcka obsahuje základní údaje o vozech osobního parku ČD a vozech cizích železničních správ zajíždějících na tratě ČD, dále řadění vlaků osobní dopravy, pravidelné hmotnosti tažených vozidel, způsobu brzdění a místenkování.
- Člení se na 4 části:
Sloupec 1 - Řada vozu
Údaje se uvádějí pro jednotlivé vozy v pořadí, jak jsou ve vlaku zařazeny.
Sloupec 2 - pořadové číslo vozu
Sloupec 3 - Od vlaku
Sloupec 4 - Běh vozů (odkud kam jedou)
Sloupec 5 - Na vlak
Sloupec 6 - Vozy dodá
Sloupec 7 - Poznámky, kurz EWP, VO
Čekací doby a opatření při zpoždění vlaků osobní dopravy
Pomůcka obsahuje opatření při zpoždění vlaků osobní dopravy, tj. čekací doby a mimořádné čekací doby, mimořádná zastavení projíždějících vlaků a náhradní provážení přímých vozů.
Zde bych chtěl připomenout několik bodů:
Pro účely čekacích dob je považován za první vlak ten vlak, od něhož je
zajištěn přípoj. Vlak, na který je zajištěn přípoj, je považován za druhý vlak.
Přípojnými vlaky jsou vlaky u nichž interval mezi pravidelným příjezdem prvního
vlaku a pravidelným odjezdem druhého vlaku je shodný nebo větší než doba potřebná
na přestup mezi těmito vlaky ve stanici.
Přípojnými vlaky nejsou:
Základní čekací doba je stanovena mezi jednotlivými kategoriemi vlaků pro všechny stanice ČD shodně:
Základní čekací doba platí pro všechny přípojné vlaky, není-li pomůckou
"Čekací doby a opatření při zpoždění vlaků osobní dopravy" stanovena jiná
čekací doba uvedena v Tabulce A této pomůcky. Tato doba může být delší nebo i
kratší, případně může být uvedeno, že vlak nečeká na přípoje. Tato skutečnost
(vlak nečeká na přípoje) však musí být vyznačena v Jízdním řádu pro cestující a
to může být provedeno třemi způsoby (viz níže), pokud toto označení chybí považují
se tyto vlaky vždy za přípojné:
Označení "Vlak nečeká na žádné přípoje" | |
Označení není přípoj mezi vlaky |
Pomůcka má formu tabulek:
Tabulka A - Čekací doby odchylné od základní čekací doby
Tabulka B - Mimořádná zastavení projíždějících vlaků
Tabulka C - Náhradní provážení přímých vozů
Tabulka D - Zvláštní opatření
Plán vlakotvorby
Plán vlakotvorby je pomůcka, která určuje vlakotvorné úkony důležitých vlakotvorných stanic. Kromě vysvětlivek a seznamů čísel vlakotvorných stanic, stanic hromadné nakládky a pohraničních přechodových stanic pomůcka obsahuje:
Plán řadění nákladních vlaků - ND
Pomůcka obsahuje konkrétní údaje o sestavě jednotlivých nákladních vlaků a jiné
potřebné údaje a pokyny pro zajištění stanoveného plánu vlakotvorby.
Přehled vlaků nadřazeného systému přednostní zátěže
Pomůcka je určena nejen pro železniční zaměstnance, ale i pro přepravce. Slouží
k rychlé informaci o mezistátních a vnitrostátních spojích zařazených do systému.
Obsahuje časové údaje o jízdách vlaků zařazených do systému s udáním přípojů ve
výchozích, nácestných i konečných stanicích.
Plány spojů pro dopravu vozů se spěšninami a dopravu vozů se sběrným zbožím
Pomůcka je určena pro pracovníky železničních stanic i pro přepravce.
Část, která obsahuje plány spojů pro dopravu vozů se sběrným zbožím slouží i
obchodním zástupcům ČD pro nabídku a stanovení spoje přepravci.
- Pomůcka se skládá ze tří základních částí :
Rozkaz o zavedení Grafikonu vlakové dopravy (RZG)
Rozkaz o zavedení Grafikonu vlakové dopravy obsahuje všeobecná ustanovení o zavedení nového GVD, přehled omezení jízdy vlaků osobní a nákladní dopravy a konkrétní ustanovení pro jednotlivé trati.
- Pomůcka se skládá ze tří částí:
- Rozkaz o zavedení Grafikonu vlakové dopravy
(Obsahuje všeobecná ustanovení, Pomůcky GVD, Připomínky k osobní dopravě, Připomínky k nákladní dopravě, Připomínky k provozu kolejových vozidel, Závěrečná ustanovení - příloha k RZG "Přehled omezení jízdy vlaků osobní a nákladní dopravy" pro expresní vlaky, rychlíky, spěšné vlaky, osobní vlaky, nákladní vlaky Nex, Rn, Vn, Pn,
- příloha k RZG včetně "Přehledu omezení jízdy vlaků soupravových, manipulačních a vlečkových
Rozkaz o doprovodu vlaků vlakovými četami
- Jednotlivé části pomůcky mají následující členění :
Z těchto pomůcek vydává technická skupina železniční stanice pak výtah z těchto pomůcek,
pro potřeby zaměstnanců stanice. V naší stanici jsou to:
Seznam vlaků pro staniční zaměstnance - Jde o výpis vlaků jedoucích v obvodu stanice.
Může mít podobu listu nebo několika listů a takzvaný mozeček.
Pomůcky pro potřebu cestujících
Vývěsné jízdní řády
Vývěsné jízdní řády jsou výtahem z knižního jízdního řádu pro potřebu informování cestujících v železničních stanicích a zastávkách. - kotouče
Knižní jízdní řád
Knižní jízdní řád obsahuje informace o časových polohách jednotlivých vlaků osobní přepravy, jejich periodě jízdy, o nabízených službách, přepravních a tarifních podmínkách, abecední seznam stanic a výňatek z mezistátních vlakových spojů.
Seznamy "Příjezdy a odjezdy vlaků"
Seznamy "Příjezdy a odjezdy vlaků" slouží k informování cestujících v železničních stanicích a zastávkách. Mohou být rozděleny do samostatných seznamů "Příjezdy vlaků" a "Odjezdy.
Na závěr:
V rámci sestavy nového jízdního řádu se vydává i jeho varianta pro zabezpečení vlakové dopravy v krizových situacích.